Alavuden raskaan liikenteen lataus
Liikenteen käyttövoimien muutos kohti uusiutuvia ja vähäpäästöisiä energiaratkaisuita tulee osaltaan vaikuttamaan myös raskaan liikenteen reitteihin ja tavaravirtoihin. Liikenteessä käytettävän energian jakeluverkon on kyettävä vastaamaan muuttuviin tarpeisiin.
Euroopan komissio antoi 14.7.2021 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta (nk. AFIR-asetusehdotus) Voimaan tullessaan se asettaa julkiselle vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurille minimitason. Lisäksi AFIR-direktiivissä esitetään vaatimuksia myös raskaan liikenteen latausinfran kattavuuteen. Osana komission 55-valmiuspakettia neuvotellun AFIR-asetuksen tavoite on edistää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin siirtymistä mahdollistamalla riittävän kattava ja laaja vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuri teillä, satamissa ja lentoasemilla. AFIR-asetuksen tehokas toteuttaminen edellyttää kansallista sääntelyä muun muassa viranomaisista ja seuraamuksista. Asetus tulee todennäköisesti sovellettavaksi keväästä 2024 alkaen. Alavus ei sijaitse TEN-T kattavan verkon varrella, joten asetus ei suoraan velvoita toimenpiteisiin. Sähkön yleistyessä raskaan liikenteen käyttövoimana vaikutus kuitenkin ylettyy myös Alavudelle.
Liikenne- ja viestintävirasto on julkaissut tarveselvityksen raskaan liikenteen ajoneuvojen latausinfrasta (2023). Selvityksessä Alavus on todettu potentiaaliseksi raskaiden ajoneuvojen latauspaikaksi sijaintinsa ja jo olemassa olevien palveluidensa vuoksi.
Raskaan liikenteen latausasemalla on toteutuessaan vaikutuksia. Pysähdyspaikka tuo haasteita esimerkiksi katuverkkoon kohdistuvalla rasituksella, vaikutuksia tulee tarkastella myös kunnossapitotarpeiden ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Alavuden Kehitys Oy on tehnyt tämän selvityksen mahdollisesti aiheutuvien haittojen minimoimiseksi, saatavan hyödyn maksimoimiseksi ja vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkon investointien houkuttelemiseksi Alavudelle. Tässä työssä on tarkasteltu raskaan liikenteen latauspaikan sijoittamista ja konseptointia raskaan liikenteen kuljettajien, kuljetusliikkeiden, latausoperaattoreiden, sähköyhtiöiden, sekä paikallisen elinkeinoelämän näkökulmista.
Työssä on huomioitu mahdolliset tankkausasemien tilantarpeet myös muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vety, LNG/LBG, osalta siten, etteivät esitetyt ratkaisut poissulje, tai haittaa muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkauspaikkojen mahdollista sijoittumista jatkossa.
Työn tuloksena esitetään Alavudelle soveltuvaa konseptia, joka tukeutuu olemassa olevaan infrastruktuuriin, tukee paikallista elinkeinoelämää, täydentää valtakunnallista vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkkoa, sekä vahvistaa edellytyksiä uusien palveluiden syntymiselle.
Onnistuessaan hanke luo Alavudelle sähköisen liikenteen tukipisteen ja edistää siten elinkeinotoiminnan edellytyksiä ja vihreätä siirtymää.
Hankkeessa selvitetään, miten AFIR-asetusehdotuksen mukainen raskaan liikenteen latausasema olisi toteutettavissa Alavudelle. Hankkeessa tarkastellaan, mitkä sijainnit soveltuvat raskaan liikenteen ajoneuvojen latausasemalle, miten raskaan liikenteen tarvitsemat palvelut olisivat järjestettävissä kestävästi ja perusteltavissa taloudellisesti, sekä tuotetaan SWOT-analyysit valituista sijaintivaihtoehdoista.

